SEO betyder søgemaskineoptimering – search engine optimization.

Seo handler derfor om at optimere hjemmesiden og bygge links til den. Det skaber autoritet hos søgemaskinerne.

Derfor bliver hjemmesiden vist i søgeresultaterne, når folk søger efter det, du sælger; og selvfølgelig også når de søger svar på spørgsmål.

Onsite seo – optimering af selve hjemmesiden

Før du går i gang med at optimere din hjemmeside, skal du vide, at det er svært at få en hjemmeside med meget få sider op på Google.

Derfor skal du nok være klar til at skrive – eller få skrevet – fem webtekster som minimum. Senere bør du supplere med flere tekster.

Det er klart, at jo hårdere konkurrencen er på Google i din branche, jo mere skal der til.

Foruden salgstekster er det efter min erfaring en rigtig god idé at have en søgemaskineoptimeret blog på hjemmesiden. Du kan fx bruge Storybase til at finde ud af, hvilke spørgsmål folk googler om det, du sælger. Så kan du skrive et søgemaskineoptimeret blogindlæg som svar på hvert af de mest relevante spørgsmål.

God og gennemtænkt struktur

Hjemmesiden skal have en god og gennemtænkt struktur.

Den gode struktur gør det let at finde rundt, samtidig med at folk får lyst til at læse flere sider, tilmelde sig nyhedsbrevet, kontakte dig og købe.

Valg af søgeord i alle de vigtigste webtekster

Desuden skal alle salgstekster – og gerne også alle blogindlæg – optimeres til Google.

Derfor er du nødt til at få lavet en søgeordsanalyse for at finde ud af, hvilke søgeord du skal bruge.

Du kan i princippet selv lave en søgeordsanalyse med forskellige programmer.

Men det kan ofte betale sig at hyre en seo-ekspert til det.

Mange gør nemlig begynder-fejl, når de vælger søgeord.

Du skal vælge søgeord, der er et stort antal månedlige søgninger på.

Men samtidig må konkurrencen om at komme op på Google på søgeordene ikke være alt for stærk.

Derfor kan det sommetider bedre betale sig at vælge søgeord, der er færre søgninger på, men hvor konkurrencen er mindre.

Det er også meget vigtigt, at søgeordene ikke er for generelle. “Virksomhedsrådgivning” er fx et svært ord, fordi det kan betyde næsten alt fra revisorhjælp til coaching. Prøv at være mere præcis.

Foruden de primære søgeord bør hver artikel indeholde relaterede søgeord og søgefraser. Søgefraserne er længere tekststykker, fx hele sætninger, som folk søger efter på Google.

Gode interne links

På hjemmesiden bør du have gode interne links mellem siderne, som fungerer som gode vejvisere for gæster på din hjemmeside.

Det er vigtigt at linke fra de rigtige ord, så det er nemt for Google at forstå, hvor et link fører hen.

Hvis du fx har en tekst om ”sorte Lewis jeans”, kan du linke til den side med fx ”sorte jeans,” ”sorte Lewis jeans” osv.

Optimering af billeder

Billederne på hjemmesiden skal også optimeres til søgeord.

Du skal selvfølgelig optimere til de primære søgeord i artiklen. Men du kan også optimere til synonymer, ligesom du kan benytte lejligheden til at skrive ord med stavefejl, som folk søger efter.

Offsite seo – linkbuilding til hjemmesiden

Foruden onsite seo skal du også arbejde med linkbuilding.

Du skal altså bygge – eller få bygget – links fra andre hjemmesider, som har høj autoritet i Google.

Også her kan du linke på søgeord, men link også gerne fra synonymer til søgeord.

Du kan selv bygge links fra en del fora.

Desuden er det en god idé at lave gæsteblogging. Her tager du kontakt til andre, som har kunder i din målgruppe, og får lov at lægge dit blogindlæg på deres blog med et link til din hjemmeside.

Få et kvarters gratis rådgivning hos en erfaren tekstforfatter

Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning og få tips om seo og linkbuilding.

Jeg har mere end ti års erfaring som tekstforfatter, og jeg er klar til at hjælpe dig.

Kontakt mig – eller læs mere på bloggen om tekst, der skaber synlighed og salg.